Hvis du har studeret marketing eller ligefrem arbejder med det, så ved du, at det handler om at være kreativ for at opmærksomhed.
Det har i høj grad også været tilfældet i pokerbranchen, hvor man i de glade boom-dage forsøgte alle mulige tricks i bogen.
Ser man tilbage på alle de marketingstunts i de seneste ti år, fristes man næsten til at sige, at marketingfolkene må have været på en konstant druktur.
Nogle af kampagnerne kan ikke engang karakteriseres som kreative. De var overdrevne, unødvendige, latterlige, grådige og sexistiske, så pokerbranchen fik et ry som et sted, hvor intet var ”for meget”.
Målet var selvfølgelig at få flere spillere til bordene, og noget af det virkede, andre ikke.
PokerListings’ Arthur Crowson har taget et blik i historiebøgerne og fundet nogle af de mest vanvittige, mærkelige og dumme marketingstunts i poker gennem årene.
1. Forsøgte at købe en abe ind i WSOP Main Event
Det lyder som en joke, men i 2006 forsøgte en pokerside at købe en abe ind i Main Event.
Pokersiden Poker Share, som sjovt nok ikke er i luften længere, kaldte aben for ”Mikey”, og den havde lært at sidde ved bordet og skubbe chips ind mod midten.
Ikke overraskende var der en del protester mod det fra spillernes side (de var sikkert bange for at blive bustet af en abe), så WSOP-ledelsen måtte i aktion.
De endte med at finde en paragraf i reglerne, hvor der stod, at kun mennesker måtte deltage.
Mikey fik dog lov til at spille lidt poker alligevel ved WSOP. Se det herunder efter ca. 1:00.
2. WSOPs pengekanon
Her skal vi kun tilbage til sidste års WSOP, hvor man i forbindelse med en kampagne skød penge ud i luften ved hjælp af en luftkanon.
WSOP havde åbenbart et overskud på marketingbudgettet på $10.000, som så blev skudt ud over folk.
Det var et ret underligt stunt, når man tager i betragtning, at de spillere, som normalt indfinder sig i Rio-casinoet til WSOP er millionærer og sjældent gider at rode rundt på gulvet for at samle dollarsedler op.
Nå, men i det mindste kunne WSOP trække pengene fra i skat!
3. Vind Mike Tysons hus i poker
Dette er en ret sjov historie.
Den engelske millionær Dominic Marrocco havde købt Mike Tysons hus tilbage i 2004, men han besluttede sig for at give alle chancen for at vinde huset.
Hans plan var at lave et realityshow, som fandt sted omkring huset. Når der var to deltagere tilbagte skulle de så møde Marrocco og Tyson til en duel i poker.
Vinderen skulle så få huset. Hvis Marrocco vandt, så ville han beholde huset, og hvis Tyson vandt, ville han få huset tilbage.
Det blev dog vist aldrig til noget, i hvert fald har vi ikke hørt om, hvordan det endte.
4. Kondomfirma laver TV-reklame med poker
Poker var så populært i midten af 00’erne, at selv kondomfirmaer prøvede at komme med på vognen.
Kimimo Condoms lavede en reklamekampagne med titlen ”When One-Eyes Jacks are Wild”, hvor chips var blevet erstattet af kondomer (indpakkede selvfølgelig).
Det gav ikke rigtig mening. Specielt fordi de ikke benyttede sig af pokerudtryk, som ellers passede perfekt til at give det mening (all-in, squeeze play, big stack, suckout osv.)
Se den mystiske TV-reklame her.
5. Kristne laver religiøse pokerchips
Selv religiøse grupper var med på bølgen i midten af 00’erne.
Firmaet Kerusso, som lavede religiøse effekter til kristne, lavede et chipssæt, som havde inspirerende slogans såsom “Jesus went ALL-IN for you” og “CALL on the name of the Lord.”
Vi ved ikke, om det var meningen, at man skulle spille poker med dem, eller det var mest for synets skyld, for hasard er jo en synd, ikke?
Vi ved dog, at den tidligere verdensmester Jerry Yang, som er meget kristen, har et sæt af disse chips.
6. Swank Poker udloddede sex for at spille poker
Sex sælger, men åbenbart ikke helt nok.
Swank Poker var en pokerside, som levede i meget kort tid – måske fordi deres forretningsidé var at give spillerne sex eller sex-produkter for deres FFP-point.
Hvis du opnåede 100.000 Swank-point, kunne du få point nok til at medvirke i en pornofilm med en af Swank-pigerne. For 4.500 point fik du 1.000 minutter pornofilm.
Det er aldrig kommet frem, om nogen rent faktisk fik point nok til pornofilmen. Det er tvivlsomt, for trafikken på sitet var meget lille.
Det er nok også tvivlsomt, at nogen ville indrømme, at de havde spillet så meget poker for deltage i en pornofilm
7. PartyPoker gav Paris Hilton freeroll til $200k
I midten af 00’erne var Paris Hilton i overskifterne verden over, så snart hun bevægede sig udenfor en dør.
Hun kunne godt lide poker, og der var en historie om, at hun engang havde tabt en Bentley i et spil poker.
Uanset om det var sandheden eller bare en and, så tilbød PartyPoker hende at vinde Bentleyen tilbage, hvis hun kunne slå Mike Sexton heads-up.
Det blev dog aldrig til noget.
Paris Hilton blev også udfordret af Clonie Gowen til en heads-up opm $100k. Det sagde Hilton dog nej til, men hun har dog spillet WPT Invitational og andre kendisturneringer.
8. Bodog lavede et reality show og kom i retten
Bodog er kendt for at have lavet mange vilde marketingstunts, men realityshowet Wild Card Poker er nok det vildeste.
I showet skulle Bodogs skaber Calvin Ayre være vært for en turnering, hvor både proer og hobbyspillere skulle deltage.
De blev sendt til Antigua for at feste og spille. Josh Arieh endte med at vinde $500.000 i den første udgave af showet.
Calvin Ayre var på det tidspunkt ved at opbygge sig et image som en Dan Bilzerian-type, så det passede perfekt.
Det endte dog med at blive en dyr historie for Bodog og Ayre, som blev sagsøgt af TV-produceren Babette Pepaj, som hævdede, at det var en kopi af et show, hun havde skabt.
Se lidt om showet her:
9. 888poker sender spillere på jagerfly
Denne kampagne fandt 888poker på i starten af 2014.
Man skulle have introduceret deres version af fast fold poker, Snap Poker, så man kunne vinde en tur med en L-39 Albatross jetjager i Prag ved at spille.
Man fik ikke selv lov til at styre den, hvilket nok var meget klogt.
10. Full Tilt Poker udlodde en del af Phil Ivey i Main Event.
Da Phil Ivey kom på finalebordet ved WSOP Main Event i 2009, havde Full Tilt Poker en kampagne, hvor man kunne vinde 6% af hans gevinst.
Der var to forskellige konkurrence, hvor en Sit & Go med ni spillere skulle dele en præmiepulje, som ville svare til 5% af Iveys gevinst. Den anden Sit & Go ville så give vinderen 1% af Iveys gevinst. Det år var førstepræmien på 8,5 millioner, så bare den Sit & Go kunne have givet $85.000.
Ivey endte dog med en syvendeplads til $3,8, men $38 var selvfølgelig også en pæn gevinst. Det skal måske lige med, at Full Tilt ikke tog gevinsten fra Ivey. De matchede bare værdien, så de var måske lidt glade for, at det kun blev til en syvendeplads.
11. Vind en Porsche
Denne kampagne er unik, da den faktisk stadig er i luften.
Hvis du kan samle 3,1 millioner FPP på PokerStars, kan du bytte dem til en Porsche Cayman S.
Italienske Dario Minieri var den første til at sikre sig bilen i 2007, og siden hen har flere spillere lagt stor volumen ind for at få sig en hurtig dyt.
På et tidspunkt kunne man få en Aston Martin V8 for fem millioner FPP.
12. ChiliPoker sender spillere på safari
Der er ikke mange spil, hvor du kan ende ansigt til ansigt med en løve eller elefant.
Det kunne man i 2008, hvor ChiliPoker havde satellitter til Sun City Million Poker-turneringen i Sydafrika.
Udover buy-in på $3k og hotelophold var der også inkluderet en safaritur – hvad skulle man ellers lave i Sydafrika!
13. Ja Rules pokerside StartsonPoker
Mange kendisser har forsøgt sig i spilleverdenen, men alligevel var det spøjst at se rapperen Ja Rule.
Han var stor i midten af 00’erne, og da det kom frem, at han ville lancere pokersiden StarsonPoker, var det en stor nyhed. Sitet skulle have nogle ”fantastiske” features såsom en musikafspiller med udelukkende Ja Rule, og man kunne selvfølgelig vinde fan gear fra ham.
Så kom den amerikanske spillelov på tværs, og StarsonPoker blev hurtigt lagt i graven. Ja Rule var dog på plads ved WSOP i 2009 for at følge Phil Ivey.
14. Vind en date med Bombshell Poker
Bombshell Poker levede ikke længe, men de vil dog blive husket for en enkelt ting: i stedet for at vinde penge, kunne man komme på date med en model.
Der var en liste over modeller, som spillede poker på sitet, og man kunne endda skrive til dem.
Det hele var dog lidt slimet, og vi kan kun forestille os, hvordan de dates har været, hvis de nogensinde fandt sted.
Og så var det i øvrigt lidt trist, at Bombshell overhovedet kunne tro, at deres spillere ikke engang selv kunne skaffe sig en date.
Det var nok derfor, at dette marketingstunt ikke lykkedes.
15. Full Tilt-reklamer ved UFC-kampe
Full Tilt Poker var meget synlig i forbindelse med mange af de store kampe i Ultimate Fighting Championship, UFC.
Som man kan se på billedet, havde Full Tilt købt sig til de bedste reklamepladser, og blandt andet Randy Couture kæmpede med et FTP-logo på bukserne. UFC og Full Tilt havde en stor aftale om sponsorat, men det hele blev lagt i graven, da Black Friday skete i 2011.
UFC og poker har dog stadig gode forbindelser med hinanden, blandt andet har den danske kæmper Martin Kampmann været sponsoreret af et pokersite i Nevada.
16. Betal på restaurant med dine PokerStars-penge
Vi har stadig ikke helt forstået meningen med denne kampagne, men i 2014 havde PokerStars en pop-up-restaurant i forbindelse med EPT London.
Du kunne altså spille en Sit & Go, og så kunne du betale din restaurantregning for din gevinst.
Men hov, kunne man ikke også bare betale for det med sin gevinst i kontanter eller med kort?
I det mindste kunne man få en Royal Flush burger og betale for det med et floppet set.
17. All-in Energy Drink havde $500.000 freeroll til WSOP
Energidrinks passer perfekt sammen med poker. De blev populære i 00’erne, indtil lægerne påpegede de store mængder af sukker og koffein, men pokerspillerne tog dem alligevel til sig.
All-in Energy Drink satte alle sejl til i forbindelse med WSOP i 2008 med en freeroll for 1200 af deres mest loyale kunder, som kunne vinde $500.000 i alt og buy-ins til turneringen. WSOP-legenden Johnny Chan var i øvrigt en af ejerne.
Resultatet blev, at der blev solgt over 100.000 energidrikke fra All-In i 2008, tak for kaffe/koffein!
Til gengæld fik vi andre denne fantastiske musikvideo med Johnny Chan, Phil Hellmuth og Layne Flack i skøn forening:
18. Victoria’s Secrets strip poker-spil
Undertøjsfirmaet Victoria’s Secret kom også med på pokerbølgen ved at lave sitet PinkPantyPoker.com.
Her kunne man spille strip poker, hvor man kunne strippe modellerne (både mænd og kvinder) ned til deres undertøj.
I de første to uger efter lanceringen var der angiveligvis en halv million besøgende, nok fortrinsvis mænd.
19. BetCris.com tilbød Cameron Diaz en sponsorkontrakt
Under pokerboomet var der mange sites, som nærmest smed om sig med penge for at få kendisser til at være blikfang.
Da Cameron Diaz fortalte om, at hun godt kunne lide at spille poker og havde lært det af Ellen Degeneres, var BetCris.com straks klar.
Den nu lukkede pokerside tilbød hende hele $1,5 millioner for at være blikfang for sitet, men skuespillerinden sagde dog nej tak.
Det er uvist, om hun stadig er interesseret i poker, men mange kendisser stoppede med at være involverede i poker efter den amerikanske UIGEA-lovgivning trådte i kraft i 2006.
20. PokerStars kom næsten med i Casino Royale
I James Bond-filmen Casino Royale, hvor Mads Mikkelsen medvirker, er der flere scener med poker.
Disse scener husker mange pokerfans sikkert, men de ved næppe, at PokerStars var tæt på at blive officiel partnere i filmen sammen med Sony, Aston Martin og Omega.
Ifølge Dan Goldman, tidligere marketingschef hos PokerStars, var der ved at blive lavet en aftale, hvor der skulle spilles en satellit på sitet med et finalebord, som skulle spilles samme sted på Bahamas, hvor Bond spillede mod Le Chiffre.
Der var også snak om, at PokerStars-logoet kunne komme med i filmen som en slags product placement. Men firmaet bag filmen endte med at sige, at de ikke ville associeres med online gambling – hvilket var heldigt nok, da UIGEA blev vedtaget et par måneder senere.
PokerStars havde ellers allerede marketingmaterialet parat. I stedet lavede PokerStars en aftale med Aston Martin, så deres logo kom på en af deres biler.
21. Paradise Poker udlodder $1,1 million i freeroll
Pokersiderne var så sultne efter nye spillere i 2005, at Paradise Poker havde en freeroll til $1,1 million. Førstepladsen fik en million, mens 2-9. pladsen fik $10k.
Det var dog ikke nemt at vinde. Der var tre kvalifikationsheats hver måned, og hvert heat havde op til 4.000 spillere.
Man kunne deltage i det første heat gratis, men de efterfølgende heats kostede 100 MillionPoints, hvilket var Paradise Pokers svar på FPPs.
Turneringen var meget populær, og den blev gentaget flere gange.
22. Min bil kører på FPPs!
Her er en spøjs kampagne: Spil poker og få gratis brændstof til bilen.
Sådan gjorde UltimateBet i 2008.
Brændstofpriserne var på vej op i USA, og så begyndte UltimateBet at give benzinkort på $10.000 væk til tilfældige spillere på cashgames-bordene.
Hvis du var stor-grinder, kunne du jo passende fylde Porschen op, du havde vundet på PokerStars, med benzin fra UltimateBet!
23. Russ Hamilton vinder sin vægt i sølv ved WSOP
Dette er en klassiker.
Russ Hamilton (som senere blev kendt for sin involvering i UltimateBet-skandalen) vandt i 1994 WSOP Main Event. Her var præmien $1 million samt hans vægt i sølv!
Det var måske ikke lige ham, som WSOP havde håbet på skulle vinde, da han vejede 136 kg på det tidspunkt. Det indbragte ham 43 sølvbarrer til en værdi på $28.000. Kampagnen havde Jack Binion fundet på i forbindelse med WSOPs 25-års jubilæum og satte på mange måder barren højt for senere marketingstunts i pokerbranchen.