PokerListings’ redaktør Dirk Oetzmann fortæller om, hvordan en ”vild idé” blev til Europas største turnering. Battle of Malta startede som et forsøg på branding, der var dømt til at fejle.
Af Dirk Oetzmann
2012 var ikke ligefrem et specielt spændende år for online poker-branchen. Antallet af spillere var fortsat for nedadgående, og live-turneringer blev der også færre og færre af.
PokerListings kunne snart fejre sit 10 års jubilæum som en online-pokerguide, og sitet kunne bruge en form for branding.
Da Ivonne Montealegre flyttede til Malta sammen med sin mand, der havde fået arbejde hos PokerListings, foreslog hun firmaet at lave deres egen turnering. Hun havde erfaring med den slags arrangementer, og dermed var Battle of Malta født med Ivonne som tovholder.
Men var det virkelig endnu en pokerturnering, som pokerverdenen havde brug for – og endda på en lille ø i udkanten af Europa? For at være ærlig, så var jeg skeptisk.Ivonne Montealegre
Jeg var ikke alene med min bekymring. Selv direktøren for Portomaso Casino, Eros Ganzina, havde sin tvivl, da han fik forelagt ideen.
- Da jeg mødte denne høje, blonde kvinde (Ivonne Montealegre, red.), som fortalte mig, at hun ville arrangere en pokerturnering i vores casino, troede jeg ikke rigtig på det, fortæller Ganzina.
- Men næste dag snakkede jeg med Hilton Hotel og fik at vide, at PokerListings havde booket 300 overnatninger. Så forstod jeg, at de var seriøse.
En hård start
På det tidspunkt var antallet af pokerturneringer på vej ned. European Poker Tour havde skåret ned i programmet fra 13 til 8 årlige turneringer, og meget bedre stod det ikke til hos WPT, der netop havde chokeret ved kun at have 150 deltagere ved WPT Championship mod 220 året før.
Derfor var pokerbranchen også heller ikke så interesserede i hoppe med på Battle of Malta-vognen i første omgang.
For at få turneringen til at fungere, prøvede PokerListings at sælge pakker til turneringen til online-pokersiderne, som kunne arrangere satellitter. Pokersiderne syntes godt om projektet, men de ville omvendt heller ikke lægge navn til noget, som måske ikke ville fungere.Denne flotte maske skulle man klippe ud for at vinde en pakke til BOM, men meget få gjorde det...
Man kunne også købe pakker til turneringen på PokerListings hjemmeside, men der var ingen, der købte. Vi fandt ud af efter et stykke tid, at der var en fejl på siden, men vi vidste ikke, om der var nogen, som havde haft interesse i at købe en pakke.
PokerListings prøvede at promovere turneringen på 10 forskellige sprog, men generelt var der meget lidt interesse.
Vi havde blandt andet en konkurrence, hvor man kunne vinde en pakke til turneringen ved at downloade et billede af en maske, klippe den ud og tage et sjovt billede med den.
Konkurrencen blev en katastrofe, da meget få forstod reglerne. En stor del af de indkomne bidrag var fra folk, som havde taget billeder af deres biler, blomster, huse og kæledyr.
Forestman og Hairy Scott i stedet for Jungleman og Kara Scott
Det så ikke så positivt ud for projekt Battle of Malta, og PokerListings-brandet var på spil. Hvis Battle of Malta blev en fiasko, kunne det blive fortalt for firmaet.
Også økonomisk så det svært ud. Kort forinden havde der været en skandale i pokerverdenen, hvor arrangørerne af Partouche Poker Tour ikke ville udbetale en garanterede præmiesum, så Battle of Malta kunne blive en dyr historie på grund af den garanterede præmiepulje på €150.000.Dan 'jungleman12' Cates ved BOM 2013
At skære i garantien, hvis der kom mindre end 300 spillere, ville være en dårlig historie.
Der var dog lidt lys i horisonten. Et håndfuld kendte spillere havde sagt ja til at deltage i turneringen, hvilket vakte noget tillid.
Den mest kendte af dem var highstakesprofilen Daniel ’jungleman12’ Cates, og så havde Kara Scott sagt ja til at være værtinde for turneringen.
På PokerListings’ kontor var der dog stadig skepsis.
- Vi troede ikke helt på i starten, at de virkelig ville komme. Sammen med min svenske kollega jokede jeg med, at det ikke var ’Jungleman’, der havde sagt ja til at komme, men i virkeligheden en ukendt spiller ved navn ’Forestman’. Og i stedet for Kara Scott ville hendes knap så lækre søster, Hairy Scott, komme, husker Thomas Hviid fra PokerListings’ danske side med et smil.
Fan af turneringer med lavt buy-in
Men den var god nok. Kara Scott havde bekræftet, at hun ville komme til Malta, hvilket i det mindste fik turneringen til at fremstå nogenlunde seriøs. Hun var samtidig mere optimistisk med hensyn til, hvordan den første udgave af BOM ville forløbe.
- Jeg hørte om Battle of Malta gennem en ven fra PokerListings, som kontaktede mig omkring at være vært det første år. Jeg syntes fra starten, at det løs som en god idé, og jeg har altid været fan af turneringer med lavt buy-in, der samtidig giver underholdningsværdi for spillere, så jeg var glad for at blive spurgt, fortæller Kara Scott.
- Folkene bag PokerListings har været til så mange forskellige turneringer, så jeg troede på, at de vidste præcis, hvordan de kunne få succes med ideen. Det første år hørte jeg så mange gode historier om folk, der havde kvalificeret sig for små beløb, men stadig fik oplevelsen af en stor turnering.
- Hvis det ikke var fordi, at Battle of Malta ligger så tæt på November Nine, ville jeg helt sikkert være med ved bordene, fortæller Scott
349 entries til første BOM
Da den første dag af Battle of Malta oprandt, var der dog stadig bekymrede miner hos PokerListings. Vi vidste stadig ikke, hvordan det ville komme til at gå, og da turneringen startede, så det umiddelbart ud til, at vores værste mareridt ville blive virkelighed.
PokerListings var klar til at dække turneringen på 10 sprog, firmaets ledelse var der, adskillige dealere var blevet fløjet ind fra udlandet, og vi kiggede på hinanden med tomme øjne.
Men så skete der noget. Pokerspillere er ikke kendt for at være de mest punktlige, og det var også tilfældet for deltagerne i BOM.Bordene i Spinola Suite blev hurtigt fyldt op.
I løbet af de første par levels kom der flere og flere ind i Spinola Suite, der faktisk var en glimrende ramme for en pokerturnering.
Ved slutningen af dagen havde der været 153 entries på dag 1A af BOM, og vi var mere sikre på, at det var muligt at nå 300 spillere til at møde den garanterede præmiepulje.
Der skulle dog ikke gå så lang tid af dag 1B, før de 300 spillere var nået, og faktisk var der hele 349 entries. Vi følte os ligeså meget vindere som vinderen af den første Battle of Malta, Nicodemo Piccolo.
At den første BOM-vinder var fra Italien, var i øvrigt ikke så tilfældigt, da der var klart flest italienere at finde ved bordene.
Eksplosion i deltagerantallet
Resten er – som man siger – historie. I det andet år var deltagerantallet mere end fordoblet til 888 entries, hvilket var den suverænt største pokerturnering nogensinde i Malta, og flere sideturneringer og fester blev tilføjet til programmet.
Professionelle spillere viste også interesse i turneringen, og selv Dan Cates kom tilbage for at spille Battle of Malta.Jukka fra The Dudesons var med til at sætte kulør på BOM i 2013.
Der var også en række usædvanlige spillere såsom den finske stuntgruppe The Dudesons og pornostjernen Puma Swede.
I 2014 eksploderede deltagerantallet til 1.447 entries, endnu flere sideturneringer blev tilføjet. Næsten alle pokerborde på Malta kom i brug, og der var venteliste på cashgamesbordene.
Flere kendisser kom til Malta såsom Dominik Panka, Thor Hansen, Johnny Lodden, Marcin Horecki, Gaelle Garcia Diaz, Rupert Elder, Dominik Nitsche og den tidligere danske November Niner Philip Hilm.
Battle of Malta 2014 blev den største enkeltstående pokerturnering i Europa nogensinde, og det var ikke så overraskende, at den blev hædret som den bedste low-stakes-turnering i Europa ved European Poker Awards.I spillere er med til at gøre BOM en fantastisk turnering!
Tak til jer spillere!
I dag bliver Battle of Malta nævnt i turistbøger, turneringen har et samarbejde med de maltesiske turistmyndigheder og den har endda sin egen Wikipedia side.
I år bliver Battle of Malta endnu større. Vi har nu sideturneringer og fester på programmet hver dag, der er endda en blackjack-turnering, og hvis du kan finde en pokerdealer i Europa, som ikke er på Malta i disse dag, så er du heldig.
Men årsagen til, at Battle of Malta er blevet en så stor succes, er ikke på grund af PokerListings, Jungleman, dealerne eller det gode vejr på Malta. Det er jer spillere, vi kan takke for det i dag.
Det var jer, der gjorde BOM til det, den er i dag. Og det er jer, der er med til at gøre den endnu bedre i år.
Du kan følge turneringen, når den går i gang den 4. november her.
Let the Battle begin!
Læs også:
Resultater fra Battle of Malta 2016